PHZ Full Stackilla ei ole esimiehiä, vaan tiimejä luotsaavat Team Coachit. Team Coach pitää huolen, että työntekijä kehittyy eikä jää yksin.
PHZ Full Stackilla ei ole hierarkista esimies-alaiskulttuuria. Jokaiselle työntekijälle on sen sijaan nimetty Team Coach, jonka puoleen voi kääntyä missä tahansa työhön liittyvässä asiassa.
Toimin Team Coachina tiimille, johon kuuluu tällä hetkellä seitsemän vakituista työntekijää ja kolme harjoittelijaa. Team Coachin rooli kiteytyy siihen, että hän mahdollistaa muiden ihmisten työskentelyn.
Kehityskeskustelu vähintään puolen vuoden välein
Team Coachin ydintehtävä on olla työntekijän tukena. Valtaosa PHZ:n työntekijöistä on konsultteja, jotka työskentelevät asiakkaan tiloissa. Team Coach pitää huolen, että työntekijä ei tästä huolimatta koe jäävänsä yksin.
Vähintään puolen vuoden välein Team Coach ja työntekijä kohtaavat kahdenkeskisessä kehityskeskustelussa. Keskustelussa kartoitetaan työntekijän jaksamista, tyytyväisyyttä ja kehityskohteita.
Kehityskeskustelun keskiössä ovat työntekijän kokemukset, toiveet ja tarpeet: miten työnteko on sujunut, onko työ ollut mieluista, onko työtä ollut sopivasti vai kenties liikaa.
Työntekijälle selkeät suuntaviivat kasvuun
PHZ Full Stackin ydinarvoja ovat kasvaminen ja kehittyminen.
Yksi kehityskeskustelun tärkeimmistä osa-alueista onkin työntekijän kasvusuunta: Mihin suuntaan hän haluaisi jatkossa kehittyä? Ovatko nykyiset tehtävät mieluisia vai kiinnostaisiko häntä siirtyminen toisenlaisiin tehtäviin?
Team Coachin tehtävänä on varmistaa, että työntekijällä on selkeät suuntaviivat kasvuun ja kehitykseen.
Asiakastoimeksiantojen välissä PHZ:n omat sisäiset projektit tarjoavat monipuolisia kehittymismahdollisuuksia. Pyrkimys on, että työntekijä saa tehdä sitä, mikä itseä kiinnostaa.
Asiakastoimeksiannon jälkeen käydään läpi kuulumiset
PHZ Full Stackin asiakastoimeksiannot kestävät yleensä noin vuoden tai pari. Kun työntekijä projektin päätyttyä palaa asiakkaalta toimistolle, on hyvä hetki istua alas Team Coachin kanssa.
Team Coach käy työntekijän kanssa läpi, miten asiakastoimeksianto on sujunut ja millä mielialalla työntekijä palaa.
Myös esimerkiksi työntekijän pitkän sairasloman jälkeen Team Coachin velvollisuutena on kysellä viimeisimmät kuulumiset: Mikä työntekijän vointi on? Onko hänelle selvää, mitä hän lähtee tekemään?
Yleisesti ottaen Team Coach tukee työntekijää kaikissa eri olosuhteissa ja on tavoitettavissa omalle tiimilleen.
Ei ole tarkoitus, että Team Coach ja työntekijä kohtaisivat vain kehityskeskusteluissa. Kun työntekijä haluaa jutella mistä tahansa työntekoon liittyvästä, kuten palkasta tai lomista, Team Coach on se, jonka puoleen voi kääntyä.
PHZ:n Olli Ikonen: “PHZ tarjoaa paljon kehittymismahdollisuuksia”
Tulin PHZ Full Stackille vuonna 2019 harjoittelijaksi. Päädyin vastaamaan muutamasta projektista, ja ne sujuivat hyvin.
Sen jälkeen sain paljon vastuuta, mikä sopi kunnianhimoiselle luonteelleni. Marraskuussa 2020 olin perustamassa PHZ:n Tampereen toimistoa.
PHZ on tarjonnut paljon kehittymismahdollisuuksia. Team Coach -roolin lisäksi vedän PHZ:n sisäisiä projekteja, teen myyntiä ja hoidan asiakkuuksia. Lisäksi vastaan Tampereen toimistosta.
Tampereen toimisto seisoo jo omilla jaloillaan
PHZ Full Stackin Tampereen toimisto sijaitsee startup-yrityksille tarkoitetussa Platform 6 -yrityspuistossa. Samassa kerroksessa PHZ:n kanssa on paljon pelistartupeja, mikä tarjoaa hyvät verkostoitumismahdollisuudet.
PHZ on kasvusuunnassa, ja kasvuun pääsee myös vaikuttamaan. Tämä korostuu Tampereen toimistolla, joka seisoo jo omilla jaloillaan.
Etsimme jatkuvasti kokeneita kehittäjiä asiakkaidemme toimeksiantoihin.