PHZ:n Joonas Kaunisto: PlayFab tehostaa pelin A/B-testausta

Joonas Kaunisto

Microsoft Azure PlayFab -alustan työkalut tehostavat pelikehitystä. Koodaaja Joonas Kaunisto hyödyntää PlayFabin työkaluja PHZ Game Studion Siege Castles -pelin A/B-testauksessa.

Microsoft Azure PlayFab on pilvipalveluteknologiaan perustuva alusta, joka tarjoaa työkaluja tehokkaaseen pelikehitykseen. PlayFabin käyttö on pienillä käyttäjämäärillä ilmaista, mikä on hyvä uutinen etenkin aloitteleville peliyrityksille.

Valmiiden työkalujen käyttäminen säästää aikaa ja vaivaa; koodaajan ei tarvitse eikä kannata rakentaa kaikkea itse tyhjästä.

Työkalujen merkittävimpiä etuja on myös se, että ongelmatilanteissa apua saa varmasti. Joku muukin on todennäköisesti kohdannut saman ongelman.

Millä arvoilla on positiivisimmat KPI-vaikutukset?

Hyödynnän PlayFabin A/B-testaustyökalua PHZ Game Studion Siege Castles -pelin A/B-testauksessa.

Siege Castlesiin suunniteltiin tarjouspakettia, josta oli kaksi uutta vaihtoehtoa: toisessa pelaaja saisi enemmän pelin sisäistä valuuttaa ja toisessa taas enemmän aseita ja muuta tavaraa.

Haluttiin selvittää, millä parametrien arvoilla uudella ominaisuudella olisi positiivisimmat KPI-vaikutukset. Millaisilla arvoilla olisi paras vaikutus esimerkiksi pelaajasta keskimäärin saatavaan tuottoon, konversioon sekä siihen, kuinka kauan pelaaja pysyy pelissä?

Testiryhmille määritellään arvot

PlayFabissa on hyvät valmiit työkalut käyttäjäsegmenttien määrittelyyn; saa haettua esimerkiksi uudet pelaajat tästä päivästä eteenpäin. Siege Castles -pelissä nämä pelaajat osallistuivat tarjouspakettien A/B-testiin, ja aikaisemmin aloittaneet pelaajat käyttivät oletusarvoja.

PlayFabissa saa luotua testiryhmiä, joille voi konfiguraatiossa määritellä, mitkä arvot ominaisuus saa testistä. Yksi käyttäjäryhmistä on kontrolliryhmä, jolle ei tehdä mitään muutoksia.

Tarjouspakettien testausta varten konfiguroitiin muun muassa tarjouspakettien sisältö ja hinta sekä ajanjakso, jolloin paketti on ostettavissa.

PlayFabista haetaan status, onko ominaisuus käytössä ja onko sille käynnissä A/B-testiä. Kun tulos on saatu, arvot palautetaan clientille sen mukaan, mihin testiryhmään pelaaja kuuluu.

Jos A/B-testejä ei ole käynnissä, PlayFabista tulee Title Datassa ominaisuudelle määritellyt oletusarvot, joita peli käyttää ominaisuudessa.

Lokaali backup varmistaa pelin toimivuuden

Jos PlayFabista ei saa dataa ollenkaan, Siege Castlesissa käytetään lokaalia backupia, joka on pelissä itsessään mukana. Se katsoo oletusarvot omasta koodistaan.

Tällä koodilla vältytään siltä, että peli menisi rikki, jos vaikka nettiyhteys katkeaisi sopivassa kohdassa.

 

Loppuraportti esittää luvut testiryhmittäin

Heti kun käyttäjädataa on tarpeeksi, PlayFabissa on nähtävissä ajantasainen raportti, vaikka testi olisi vielä kesken. Raportti näyttää seurattaville metriikoille sen hetkisen p-arvon, joka kertoo, onko tulos tilastollisesti merkitsevä.

Raportissa esitetään testiryhmittäin kaikki luvut: miten testi on vaikuttanut retentioon, konversioon sekä keskimääräiseen tuottoon per pelaaja.

Tarjouspakettitestin tulos osoitti, että pelaajat ostivat tarjouspaketista mieluiten versiota, josta sai enemmän pelin sisäistä valuuttaa.

PHZ:n Joonas Kaunisto: ”Olen valmis heittäytymään tehtäviin, joita en vielä osaa”

Päädyin pelien pariin jo lapsena. Ensimmäisiä omia pelejä aloin tehdä noin 10-vuotiaana.

Koulutukseltani olen peligraafikko. Työkemukseni kattaa laajasti pelikehityksen eri roolit koodaajasta graafikkoon, projektipäällikköön ja testaajaan.

Ennen pelikehittäjäksi siirtymistä tein pääosan työurastani testaajana pankki- ja vakuutusalalla.

Millainen olet ohjelmistokehittäjänä?

En säikähdä haasteita. Olen aina valmis heittäytymään tehtäviin ja rooleihin, joita en vielä osaa.

Vahvimmat teknologiani ovat C#, Unity ja Microsoft Azure PlayFab. PHZ:lla työkalupakkiini on tullut lisäksi Amazon Web Services ja Robot Framework.

Seuraavaksi haluan oppia lisää Microsoft Azure -pilvipalveluapplikaatioiden kehityksestä.