PHZ:n Veeti Sundqvist: Saan inspiraatiota kauhusta ja unista

Kerromme juttusarjassa, keitä olemme, mitä teemme ja mitä ajattelemme PHZ:lla.

Veeti Sundqvist, Sound Designer, Software Developer

”Äänet ja musiikin teko ovat minun intohimojani.

Teen ääniä PHZ Games Studios Oy:llä, jossa aloitin tammikuussa 2020 puolivuotisen harjoittelujakson jälkeen. Opiskelin pelialan datanomiksi Kouvolan seudun ammattiopistossa, ja draivi tehdä töitä on iso.

Kuva: Eirik Manne. Editointi: Marko Torkkeli.

Äänisuunnittelusta minulla on kymmenen vuoden kokemus, mikä voi kuulostaa oudolta, koska olen vasta 18-vuotias. Aloin pimputtaa mummoni pianoa kolmivuotiaasta.

Kahdeksan–yhdeksänvuotiaana aloin miksata ääniä tietokoneen ilmaisohjelmilla. Kun muut menivät koulusta kotiin pelaamaan, minä säädin musiikkijuttuja. Pian huomasin, että pelkkä kosketinsoitto ei riittänyt, joten aloin soittaa rumpuja, saksofonia ja kitaraa sekä laulaa.

Noin kymmenvuotiaana sain ensimmäisen iPadini, jolla kehitin parodiabiisejä. Muiden yllätykseksi ne eivät kuulostaneetkaan aivan kamalilta. Aloin tehdä sekä omiin että kavereiden YouTube-videoihin taustoja ja introja.

Koska olen myös piirtänyt, kaikki tekemiseni alkoi nivoutua yhteen. Oli luontevaa alkaa tehdä piirrosanimaatioita, joissa oli ääntä, musiikkia ja graafisia kuvia. Seuraavaksi aloin ohjelmoida ja tehdä pieniä peliprojekteja. Viime vuonna julkaisemaani ensimmäistä peliäni, The Lovebirdsiä, koodasin puolitoista vuotta. Sillä on noin 6 000 pelaajaa.

Lovebirds on psykologinen kauhupeli. Peli näyttää lapsen piirtämältä, mikä liittyy pelin tarinaan, ja siksi piirsin hahmot vasemmalla kädellä.

Rakastan kauhua yli kaiken. Saan paljon inspiraatiota unista ja esimerkiksi autiotaloista. Kun omassa elämässä kaikki ei aina mennyt putkeen, näin painajaisia, mutta kirjoitin niistä tarinoita. Kirjoitan yhä näkemiäni unia muistiin.

Kun tein vastapainokatapultin latausääntä Siege Castles -peliin, muistelin, että ylämäessä vuoristoradan junasta lähtee samanlainen klak-klak-klak -ääni. Etsin äänen netistä ja muokkasin sitä syntetisaattorilla poksahtelevammaksi ja sarjakuvamaisemmaksi. Hidastamalla äänestä tuli vielä elastisempi.

Siege Castlesin yhtä biisiä aloin ideoida kuvassa olleesta nuotiosta. Latasin nuotion ääntä FL-studioon, jolla teen musiikkia. Jotta sain siihen retkitunnelmaa, liitin mukaan akustisen kitaran.

PHZ:lla olen oppinut lisää koodauksesta – ja oppinut pitämään siitä. Olen saanut lisää työkaluja, joilla olen nopeuttanut työnkulkua. Koen, että voin kertoa ääneen ideoitani, ja niihin suhtaudutaan vakavasti. En vaihtaisi tätä kokemusta.

Ala on opettanut kärsivällisyyttä. Joskus joku projekti ei toimi, mutta sitten on vaan aloitettava alusta.

Päivätyön ohessa olen kevytyrittäjä, ja tarkoituksenani on perustaa oma yritys. Unelmani on oma pelifirma. Unelmana on myös pystyä auttamaan peleillä muita. Sain viestin eräältä ihmiseltä, että Lovebirds-peli oli auttanut häntä masennuksessa. Sellainen viesti toi tosi hyvän fiiliksen.”