Apprienin Arto Käyhkö: Peliala voi menestyä vain yhdessä

Kerromme juttusarjassa, keitä olemme, mitä teemme ja mitä ajattelemme.

Arto Käyhkö, CEO at Apprien, COO at PHZ Game Studios

”Suomessa pelialalla kaikki tuntevat toisensa. Samat ihmiset joko perustavat uusia pelistudioita tai liikkuvat studiosta toiseen. Verkostoitumisen kannalta se on kätevää, koska yhteydet pysyvät.

Jos meiltä joku lähtee maailmalle pelialan tapahtumiin, se joku olen vähintään minä. Matkustan 50–100 päivää vuodessa ympäri maailmaa.

Suomalainen pelialan väki on tottunut matkaamaan pitkiä matkoja messuille kuulemaan alan viimeisimmät uutiset ja näkemään uudet pelijulkaisut. On tavallaan hassua, että matkustamme 8 000 kilometriä Helsingistä San Franciscoon tapaamaan toisiamme, yhteistyökumppaneita ja asiakkaita. Tämä on kuitenkin alusta alkaen toiminut näin, koska peliala on globaalia, ja alan messut kansainvälisiä.

Kuva: Eirik Manne. Editointi: Marko Torkkeli

 

Olen Apprien Oy:n toimitusjohtaja ja PHZ:n Game Studios Oy:n operatiivinen johtaja ja osakas. Apprien on mobiilipelifirmoille suunnattu mobiilipelien optimaalia hinnoittelua tekoälyn avulla tekevä tuote.

Tulin taloon 2017 vastaamaan Apprienin liiketoiminnasta, myynnistä ja markkinoinnista. Olen tehnyt 20 vuotta erityyppistä myyntiä, ja pelialan kanssa olen ollut tekemisissä 15 vuotta. Päiviin mahtuu paljon palavereja ja paljon sähköistä viestintää.

Verkostoituminen on myynnin työväline. Tehtävissäni on keskeistä, että tunnen pelialan oleelliset ihmiset; pidän heihin yllä riittävää yhteyttä, ja pystyn avaamaan keskusteluja sen takia, että tunnen heidät ja he tuntevat minut. Suomen peliala käsittää noin 2 500–3 000 ihmistä.

Mikäkö on riittävä yhteys? Keskeisiin asiakkaisiimme olen yhteydessä useita kertoja viikossa. En roiku ilkkapaanasten ja petervesterbackojen hihassa päivittäin, mutta vähimmillään niin, että näemme muutamia kertoja vuodessa keskeisimmissä alan tapahtumissa tai vaihdamme viestejä uusien pelijulkaisujen yhteydessä.

Pelialan ihmiset ovat mukavaa ja fiksua väkeä. Kyse on pienistä ja omistajavetoisista yrityksistä, joiden kanssa sovitut asiat tapahtuvat aika nopeasti. Ei näy jäykkyyttä tai tiukkoja ylähuulia. Voi puhua kenelle tahansa mistä tahansa. Peliala uskoo paljon testaukseen ja kokeiluun, joten mielipide on validi, jos on olemassa dataa perustella oma näkemys.

Toimialan pienuuden takia pelialan sisään on rakentunut ajatus, että vain yhdessä voimme menestyä. Yhteistyö toimii yhä hyvin. Ei kannata pissiä toisen vihtaan, koska sillä voidaan vihtoa sinunkin selkääsi.  Jos en jaa tietoa sinulle, sinäkään et jaa minulle, ja kaikki kärsivät.

Pelialalla näkyy usko tekemiseen ja draiviin. Ala on opettanut, että on parempi tähdätä kuusen latvaan ja kupsahtaa puoliväliin kuin tähdätä alaoksiin ja pudota maahan. Apprien ja PHZ Games Studios ovat kasvattaneet ja opettaneet epävarmuuksien ja muuttuvien tilanteiden sietämistä.

Nuorena en ollut peleistä niin kiinnostunut. Pelaan, mutta aika vähän: muutamasta minuutista puoleen tuntiin. Yleensä pelaan meidän asiakasmobiilipelejämme ja sellaisia pelejä, joiden kanssa haluamme Apprienin olevan kosketuksissa.”