PHZ:n Joonas Kaunisto: Automaatiotestaus säästää aikaa

Kerromme juttusarjassa, keitä olemme, mitä teemme ja mitä ajattelemme Phz:lla.

Joonas Kaunisto, Test Automation Specialist, Software Developer

”Peliala on antanut minulle intoa oppia uutta ja uskallusta kokeilla asioita, joita ei vielä osaa. Kokeilemisen kautta tulevat onnistumiset taas antavat uskoa siihen, että mitä tahansa voi oppia.

Kokeilemiseen tarjoutuu mahdollisuuksia, kun tarvitaan uusia asioita, joihin ei vielä löydy osaavia tekijöitä.

Päässäni on ollut aika monta hattua. Valmistuin peligraafikoksi, jonka jälkeen menin pelifirmaan ensin testaajaksi. Yrityksessä tarvittiin lisää pelikehittäjiä, ja päädyin koodaamaan. Lisäksi tein 3D-grafiikkaa, tarinankirjoitusta ja toimin projektipäällikkönä asiakasprojekteissa.

Kuva: Eirik Manne. Editointi: Marko Torkkeli

Tulin PHZ Full Stackiin vuoden 2019 lopulla. Olen automaatiotestaaja ja sovelluskehittäjä. Aiemmin tein testausta muiden muassa pankki- ja vakuutusalalla.

PHZ:lla aloitin yrityksen työntekijöiden käyttöön kehitetystä tuntikirjanpitojärjestelmästä. Tutustuin ensin jo kirjoitettuihin automaatiotesteihin ja jatkoin kirjoittamalla omia testejä.

Automaatiotestauksella tehostetaan ohjelmistojen testausta. Virheitä löytyy aina.

Alussa kuluu tietysti aikaa testien kirjoittamiseen. Kun testitapauksia alkaa olla kirjoitettuna, voi laittaa pystyyn vaikka useamman virtuaaliympäristön ja käynnistää testit jokaisessa. Samanaikaisesti saa ajettua useammat erilaiset testit. Näin säästyy aikaa, joka kuluisi, kun useampi ihminen tekisi samat testit käsin.

Automaatiotestauksella isotkin säästöt ovat mahdollisia. Olen ollut projektissa, jossa oli yli kymmenen testaajaa. Suuremmalla automaatiomäärällä läheskään niin isoa joukkoa ei olisi tarvittu.

Toinen hyöty on, että automaatioskripti ei seuraavalla kerralla testaa vahingossa väärin. Inhimilliset virheet jäävät pois. On oltava tietenkin tarkka siinä, että testi testaa juuri haluttuja asioita.

Uskon, että automaatiotestauksen käyttö lisääntyy edelleen, mutta ei manuaalinenkaan testaus häviä. Ihminen tarvitaan yhä tarkistamaan testitulokset, ja varsinkin pienissä projekteissa voi olla edelleen nopeinta testata käsin.  Automaatio voi vähentää yksittäisissä projekteissa tarvittavia testaajia, mutta toisaalta projektien määrä kasvaa koko ajan.

Jonkun täytyy myös olla luomassa automaatio ja ylläpitää sitä.

Testauksessa ja pelikehityksessä yhteistä on ongelmanratkaisu. Teen varmasti vielä pelikehitystäkin. Kiintoisinta siinä on nähdä, kun oma luomus herää henkiin. Samalla kun on oppinut pelikehityksessä koodausta, on herännyt kiinnostus koodata myös muuta kuin pelejä.

Itse palaan enimmäkseen ajopelejä, urheilupelejä ja räiskintäpelejä. Pelaan muutaman tunnin viikossa, lähinnä viikonloppuisin. Pelissä itselleni on tärkeää kilpailu – se on kuin urheilua. Tykkään pelata muita vastaan ja tiimissä muita tiimejä vastaan.

Pelaaminen opettaa tiimityötä. Myös itsestä voi oppia: miten esimerkiksi suhtautuu vastoinkäymisiin? Oppiiko vai syytteleekö muita?”