PHZ:n Mikael Lehtonen: Pelimoottori on hyvä tuntea perusteellisesti

Kerromme juttusarjassa, keitä olemme, mitä teemme ja mitä ajattelemme PHZ:lla.

Mikael Lehtonen, Game Developer

”Vasta työ pelialalla on opettanut, miten pelejä oikeasti tehdään ja julkaistaan. Koulussa ei niinkään opetettu julkaisuprosessin kulkua.

Koska olen insinööri, pelin tekninen toteutus on minulle erityisen tärkeää, samoin se, että peli toimii teknisesti hyvin. Pelaajat eivät pidä siitä, jos peli kaatuu tai toimii siten kuin ei pitäisi.

Ei kuitenkaan riitä, että peli toimii teknisesti hyvin. Pelin pitää olla kiinnostava ja hauska, että pelaajat haluavat pelata sitä. Ensin on suunniteltava, mitä pelissä tapahtuu, ja vasta sen jälkeen voi alkaa miettiä pelin teknistä toteutusta.

Kuva: Eirik Manne. Editointi: Marko Torkkeli

Työssäni olen tehnyt pelejä, jotka on suunnattu erikseen tytöille ja pojille, mutta varsinkin mobiilipeleistä kannattaisi tehdä pelejä, joita molemmat tykkäävät pelata. Esimerkiksi Angry Birds on hyvä esimerkki pelistä, joka on kaikkien mielestä hauska.

Aloitin PHZ Full Stackilla pelikehittäjänä loppuvuodesta 2019. PHZ:lla olen auttanut Siege Castles -mobiilipelin kehityksessä ja tehnyt Apprien SDK:n C++ -versiota, jolla in-app -ostosten automaattinen hinnoittelu voidaan integroida C++ -ohjelmoituun peliin.

Sitä aiemmin tein mobiilipelejä mobiilipelialan yrityksessä. Opiskelin pelikehitystä Metropoliassa, josta valmistuin ohjelmistotekniikan insinööriksi 2017.

Pelikehityksessä minua kiehtoo nimenomaan pelien tekeminen. Ensimmäiset pelini olivat lautapelejä, seuraavat videopelejä. Noin 13-vuotiaana hankin Games Factory -pelimoottorin, jolla opettelin videopelien tekemistä ja tein ensimmäiset videopelini.

Pelikehitystä olen harrastanut kymmenisen vuotta Unity-pelimoottorilla ja C++ -ohjelmointikielellä. Haluan edelleen laajentaa osaamistani. PHZ:lla olen alkanut opetella Unreal Engine -pelimoottoria, jolla on tarkoitus toteuttaa Apprien SDK:n Unreal Engine -versio ja mahdollisesti peliprojekteja. Tähän saakka olen tehnyt työkseni pelkästään mobiilipelejä, mutta tietokone- ja konsolipelejäkin olisi kiva tehdä.

Opiskellessani Metropoliassa tein oman moduulirakenteisen pelimoottorin insinöörityönä. Olin kiinnostunut siitä, miten pelimoottoreita tehdään, miten ne toimivat ja mitä kaikkea niillä voi tehdä. Kun käyttää valmiita pelimoottoreita, minusta on myös hyvä tuntea niiden rakenne ja toiminta perusteellisesti.

Pelimoottori on ohjelmistokehys, joka on tarkoitettu videopelien kehittämiseen. Pelimoottori voi olla hyvin yksinkertainen, jos se on tehty vain yhteen peliin. Aloin tehdä moduulirakenteista pelimoottoria siitä lähtökohdasta, että sillä voisi tehdä useita erilaisia pelejä. Pelimoottori helpottaa ja nopeuttaa pelikehitystä niin, että pelin runko saadaan nopeasti pystyyn, johon päästään tekemään itse peliä.

Pelaan itse enimmäkseen tietokoneella ja konsolilla. Mieluiten pelaan seikkailu- ja ammuntapelejä, kuten BioShock- ja Last of Us -pelejä sekä strategiapelejä, kuten Command & Conquer ja X-Com -pelejä, joita olen pelannut myös mobiilipeleinä. Mobiilipelejä olen pelannut paljon myös työni puolesta,  jotta olen nähnyt, minkälaisiin ratkaisuihin muut pelikehittäjät ovat päätyneet.”